Parkour Akatemia :: Mikko Rinnevuori ja Laura Tuorila

athletica_top.png

Mikko Rinnevuori ja Laura Tuorila, Akrobatia. Kesä/Syksy 2015

Mikko_ja_laura.jpg

Mikko on Circus Helsingin rehtori ja Race Horse companyn akrobatti ja Laura puolestaan tanssija ja sirkusohjaaja. He halusivat lisää ponnistusvoimaa akrobatiatempuissa kehittymisen tueksi. Molemmille tehtiin puhtaasti ponnistusvoiman kehittämiseen tähtäävät ohjelmat joihin sisältyi yhdistettyä maksimi- ja nopeusvoimaharjoittelua monipuolisin ärsykkein.

Projektin tulokset:

Liike Alkutestitulos 27.7.2015 Lopputestitulos 30.11.2015 Muutos %
Vertikaalihyppy seinäkosketuksella

Mikko: 51 cm

Laura: 43,5 cm

Mikko: 57,5 cm

Laura: 47,5 cm

Mikko: + 13 %

Laura: + 9 %

Staattinen hyppy syväkyykystä

seinäkosketuksella

Mikko: 44 cm

Laura: 38 cm

Mikko: 48 cm 

Laura: 42 cm

Mikko: + 9 %

Laura:+ 11 %

Yhden jalan vertikaalihyppy 

2-askeleen vauhdista

Mikko: 

oikea: 48 cm vasen: 46,5 cm

Laura:

oikea: 45,5 cm vasen: 38 cm

Mikko

oikea: 59,5 cm

vasen: 55,5 cm

Laura

oikea: 46,5 cm vasen: 43 cm

Mikko:

oikea: + 24 % vasen: + 19%

Laura:

oikea: + 2 % vasen: +13 %

3-tasaloikka

Mikko: 7,82 m

Laura: 6,67 m

Mikko: 8,34 m

Laura: 6,78 m

Mikko: + 4%

Laura: + 2%

3-loikka 2-askeleen vauhdista

Mikko: 8,02 m

Laura: 7,52 m

Mikko: 8,34 m

Laura: 7,57 m

Mikko: + 4 %

Laura: + 1%

Maastaveto 3RM

Mikko 3RM: 145 kg

Laura 3RM: 75 kg

Mikko 1RM: 170 kg

Laura 3RM: 87,5 kg

Mikko: + 17 %

Laura: + 17 %

Rekkilinkkarit lisäpainoilla

 Mikko:

2 kg molemmissa nilkoissa: 7 kpl

Laura: 

0,5 kg molemmissa nilkoissa: 4 kpl

 

Mikko:

2 kg molemmissa nilkoissa: 13 kpl

Laura:

0,5 kg molemmissa nilkoissa: 6 kpl

Mikko: +86 %

 

 

Laura: + 50%

Mikon omat fiilikset projektista:

"Olen ammatiltani sirkuskoulu Circus Helsingin rehtori ja nykysirkusryhmä Race Horse Companyn akrobaatti.

Olen harjoitellut eri sirkuslajien lisäksi paljon muitakin lajeja (mm. uimahypyt, capoeira, telinevoimistelu, tanssi, eri kestävyys- ja palloilulajit). Hakeuduin Athletican valmennukseen, koska halusin parantaa räjähtävyyttä ja ponnistusvoimaa. Minulla oli hyvin vähän kokemusta painoilla tehtävästä voimaharjoittelusta; esimerkiksi maastaveto oli minulle täysin uusi liike ennen Athletican valmennusohjelmaa.
 
Harjoittelen tavallisesti yksin tai epämuodollisessa pienessä ryhmässä. Niinpä valmennusohjelman suunnitelmallisuus oli todellista hermolepoa aiempiin voimaharjoittelurutiineihini verrattuna. Oli aivan loistavaa, että ohjelmassa oku selkeät, yksityiskohtaiset ohjeet ja aikataulut, jolloin minun ei tarvinnut varsinaisesti itse miettiä, minkälaisia hyppyjä tai voimaharjoituksia milloinkin tekisin. Vielä parempaa oli kuitenkin se, että harjoitusten vaikutus oli ennustetun mukainen. Oli erittäin motivoivaa huomata, että painot ja pomput muuttuivat vähä vähältä kevyemmiksi. 
 
Ohjelman mukaiset harjoitukset olivat muutenkin mielekkäitä, hyvin suunniteltuja ja riittävän monipuolisia, mutta ei kuitenkaan liian paljon aikaavieviä. Mikäli ohjelmissa tai harjoituksissa oli jotain epäselvää tai oma aikatauluni jostain syystä muuttui, sain Athletican poikiin välittömästi yhteyden. Ohjelmahan ei mennyt minun osaltani edes aivan suunnitellun aikataulun mukaan, sillä olin ohjelman loppuvaiheilla kuukauden sairauslomalla (ei fyysiseen harjoitteluun liittyvästä syystä).
 
Huomaan ohjelman vaikutuksen selvimmin ns. benchmark-liikkeissä, jotka pystyn tekemään nykyään selvästi kimmoisammin. Esimerkiksi volteissa 10% korkeuden parannus tuntuu kyllä. Olen huomannut parantuneen voimatason myös joissain uusissa liikkeissä, jotka aiemmin ovat tuntuneet raskaammilta.
 
Olen lajiharjoituksista tällä hetkellä varsin innoissani, ja harjoittelun jaksottaminen on selvästi ollut minulle toimiva konsepti. Aion tulevaisuudessa jaksottaa paremmin harjoitteluani taito- ja ominaisuusharjoittelukausiin. Aion ilman muuta jatkaa ominaisuusharjoittelua Athletican poikien ohjeiden mukaan. Suosittelen samaa kaikille muillekin tavoitteellisesta harjoittelusta kiinnostuneille."
 
Lauran fiilikset ohjelmaprojektista:
 
"Olen tanssija ja sirkusohjaaja. Olen harjoitellut tanssin ja sirkuksen lisäksi monipuolisesti eri lajeja lapsesta saakka (mm. uimahypyt, freestylehiihto, capoeira, taido, purjehdus). Hakeuduin Athletican valmennukseen, koska halusin parantaa tiettyä ominaisuuttani eli ponnistusvoimaa. Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta painoilla tehtävästä voimaharjoittelusta.
 
Harjoittelen tavallisesti paljon itsenäisesti, ja tuntui mahtavalta saada harjoitella valmiiksi suunnitellun ohjelman mukaisesti. Selkeät tavoitteet ja niitä vastaava ohjelma motivoi. Harjoitukset olivat mielestäni erittäin hyvin suunniteltuja. Itselleni oli tärkeää, että yksittäiset harjoituskerrat olivat tarpeeksi lyhyitä (noin 1,5h lämmittelyineen), jolloin jaksoin keskittyä hyvin koko harjoitukseen. Harjoitukset olivat vaihtelevia ja monipuolisia.
 
Parhaiten huomaan ohjelman vaikutukset ns. kimmoisana olona. Huomaan tietyissä liikkeissä, että pystyn tuottamaan voimaa aiempaa räjähtävämmin. Tärkeimpänä pidän kuitenkin sitä, että olen oppinut itse harjoittelusta enemmän. Minulle oli uusi asia, että kehitystä voi tapahtua, vaikkei harjoituksien jälkeen aina tuntuisi siltä, että on aivan kuollut. Pyrin nykyään suunnittelemaan paremmin harjoitteluani ja ruokailujani etukäteen. Voimaharjoittelujakson jälkeen huomaan myös, että tanssi- ja akrobatiaharjoitusten selvä vähentäminen kolmeksi kuukaudeksi on tehnyt hyvää harjoittelumotivaatiolleni. Harjoittelen uudella innolla. Aion tulevaisuudessa jaksottaa paremmin harjoitteluani taito- ja ominaisuusharjoittelukausiin. Aion ehdottomasti hakeutua Athletican valmennukseen keväällä uudestaan."