Parkour Akatemia :: Jigotai -potkunyrkkeilijät

Athletican_logo.jpg

JIGOTAI -POTKUNYRKKEILIJÄT / Kesä 2014

Jigotain potkunyrkkeilyjaosto otti yhteyttä Athleticaan vuoden 2014 keväällä. Tavoitteena porukalla oli harjoitella aiempaa fiksummin kesän peruskuntokaudella ja siihen he pyysivät Athletican apua. Jigotain hallituksen jäsen ja kesäkauden harjoittelun organisaattori Taija Savolainen oli bongannut Athletican valmentajat Yläkaupungin Yö -tapahtumassa, jossa Athletica oli pyörittämässä kuntotestauspistettä ja esittelemässä palveluitaan. Taijan yhteydenoton jälkeen Athletica räätälöi seuralle tarjouksen 8 viikon mittaiseta harjoituspaketista ja tämän hyväksymisen jälkeen homma eteni alkutestien sopimisella.

Alkutesteissä testattiin useita potkunyrkkeilyn kannalta tärkeitä ominaisuuksia, kuten jalkojen maksimaalista ja räjähtävää voimaa, keskivartalon räjähtävää voimaa sekä koko kropan reaktiivista ja räjähtävää voimantuottoa. Alla kuvia alkutesteistä:

Alkutestit_Marjut_ja_polvipotku.jpgAlkutestit_Teemu_the_superman.jpg Alkutestit_Matti_kyykk.jpgAlkutestit_Suvi_Essi_ja_Marjut.jpg

Alkutestien jälkeen Athletica laati potkunyrkkeilijöille ohjelmarungon sekä päivän tarkat ohjelmat yhdistettyyn maksimi- ja nopeusvoimaharjoitteluun. Ohjattuja harjoituksia oli 2 x viikossa, joista toinen oli voima- ja toinen nopeusvoimaharjoitus. Alla on tunnelmia viimeisistä voimatreeneistä:

Vikat_athletivat_Collage.jpg

Ohjelmaprojektin absoluuttiset muutokset keskiarvoistetusti koko porukalta:

EKHK PK 3RM  KPPP O  KPPP V  JVE  YE  KPT O  KPT V  VTP  VT 5-L  VT 5-K O  VT 5-K V 
+3,04cm +33,13kg +0,73m  +1,38m +0,84m +0,66m +0,88m +0,49m +8,5cm +0,77m +0,58m +0,47m

Lyhenteet avattuna järjestyksessä: EKHK = Esikevennyshyppy seinäkosketuksella, PK 3RM = Puolikyykyn 3 toiston maksimi, KPPP O/V = Kuntopallopotku polvelta oikea/vasen, JVE = Kuntopalloheitto jalkojen välistä eteen, YE = Kuntopalloheitto ylhäältä eteen (sivurajaheitto), KPT O/V = Kuntopallon työntö oikea/vasen, VTP = Vauhditon pituus, VT 5-L O/V = Vauhditon 5-loikka oikea/vasen ja VT 5-K O/V = Vauhditon 5-kinkka oikea/vasen

Ohjelmaprojektin tuloksiin vaikuttaa aina olennaisesti toteunut harjoittelu ja siksi haluamme nostaa esiin pari sellaista esimerkkitapausta, jotka pystyivät käymään kesän aikana lähes kaikissa treeneissä:

Tuomas Ikonen

Liike EKHK Puolikyykky 3RM KPP JVE YE KPT VPT VT 5-L VT 5-K
Alku 47cm 110kg

O: 9,74m

V: 7,98m

16,90 10.48

O: 12,86m

V: 10,85m

230cm 10,90m

O: 11,38m

V: 10,80m

Loppu 54,3cm 150kg

O: 11,48m

V: 11,15m

17,49 10,45

O: 14,64m

V: 12,22m

266cm 12,70m

O: 12,85m

V: 12,45m

Muutos (%) +15,5 +36,3%

O: +17,9%

V: +39,7%

+3,5% -0,3%

O: +13,1%

V: +12,6%

+15,7% +16,5%

O: 12,9%

V: 15,3%

Taija Savolainen

Liike EKHK Puolikyykky 3RM KPP JVE YE KPT VPT VT 5-L VT 5-K
Alku 35cm 1RM 70kg

O: 5,90m

V: 5,53m

8,95 7,67

O: 7,71m

V: 6,95m

173cm 8,20m

O: 7,63m

V: 7,70m

Loppu 35,4cm 3RM 85kg

O: 7,01m

V: 6,92m

11,12 8,71

O: 8,35m

V: 6,91m

178cm 8,90m

O: 8,20m

V: 8,20m

Muutos (%) +1,1% -

O: +18,8%

V: +25,1%

+24,1% 13,6%

O: +8,3%

V: -0,6%

+3% +8,5%

O: +7,4%

V: +6,5%

 


Jigotain porukan fiilikset kesän harjoitusprojektista olivat pääosin positiiviset. Asiantuntevaa ohjausta kiiteltiin ja valmiiksi tehtyä harjoitusohjelmaa oli mukava toteuttaa. Myös harjoittelun ohjaus paikanpäällä koettiin hyödylliseksi sekä voima- että nopeusvoimaharjoitusten osalta. Valmentajat tarviittaessa toppuuttelivat hieman ja ohjasivat tekniikassa jos sille oli tarvetta, mutta toisaalta kannustivat ja tsemppasivat tekemään kovempaa jos tekniikka oli kunnossa. Myös tietynlaista kiirrettömyyttä osattiin arvostaa eli treenit vedettiin loppuun vaikka aikataulu joskus saattoi hieman venyä.

Muutamia suoria lainauksia Jigotain porukalta: 

"Oli kiva tulla treeneihin, kun ei tarvinnu ite miettiä. Riitti kun söi, nukkui ja saapui paikalle tekemään."

"Oli tosi kivaa tehdä, kun joku koko ajan neuvoi ja myös kannusti tekemään parempia suorituksia. Huomautti myös, jos meinasi tehdä liian kovaa ja tekniikka ei vielä riittänyt. Ei päässyt rikkomaan paikkoja." 

" Oma kehitys oli ihan tajutonta huomata etenkin sen punttitreenin osalta. Tietty kun ei oo ennen tehnyt niin varmaan sikskin nousi tulokset noin paljon, mut tuli siitä silti hyvä mieli." 

"Pojilla ei ollut koskaan kiire, vaan vaikka joskus harjoitus venähti niin aina tehtiin loppuun saakka. Sen takia tuntui että ne oikeesti tekee tätä meitä varten."

"Tulokset paranivat niin paljon, että ei voi olla suosittelematta"

Potkunyrkkeilyn lajisuoritusten suhteen ohjelman tuloksia on tässä vaiheessa vaikea arvioida. Moni ei ole vielä itse huomannut mitään dramaattista muutosta lajitreeneissä, mutta treenikaverit ja valmentaja ovat tehneet huomioita jonkin verran kovemmista lyönneistä tai potkuista. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan tulevia kilpailuja.