Parkour Akatemia :: Esimerkkiohjelma

athletica_top.png


Athletican toiminta kehittyy jatkuvasti ja siksi halusimme päivittää myös "Esimerkkiohjelma" -osion. Uusi esimerkkiohjelma on vuoden 2015 alkupuolella suoritettu maksimi- ja nopesuvoimaominaisuuksien kehittämiseen keskittyvä ohjelma, jonka suoritti pitkän linjan parkourharrastaja Petteri Pesonen. Petteristä on tähän ohjelmaprojektiin liittyen tehty myös referenssi, josta voit käydä katsomassa ohjelman avulla saavutetut tulokset ja Petterin omat mielipiteet harjoitusohjelman suorittamisesta. 

Petterin harjoitusohjelma on kokonaisuudessa luettavissa klikkaamalla allaolevaa kuvaa. 

Petteri_Pesonen_-_ohjelman_kansilehti.jpg

Mitä Athletican harjoitusohjelma sisältää?

Tässä vielä lyhyt kertaus siitä, mitä Athletican ohjelma pitää sisällään. 

Ohjelman runko etenee aina samassa järjestyksessä vaikka sisältö tietysti yksilöidään asiakaskohtaisesti.

ALUSTUS osiosta löytyy asiakkaan alkutestien tulokset, ohjelmaprojektin tavoitteet, ohjelman aikaisen mahdollisten lajitreenien määrä ja ajoitus, asiakkaan ilmoittamat harjoitusresurssit sekä mahdolliset ohjelmoinnissa huomioitavat erityispäivämäärät (kuten lomat, työmatkat yms.). Lisäksi ALUSTUS osioon kuuluu "Mitä tavoitteisiin pääseminen vaati?" -teoriaosio, jossa on selitetty kyseiseen ohjelmaan liittyvät fysiologiset ja valmennusopilliset perusteet sille millaista harjoittelua tullaan tekemään ja mihin sen aikaansaamat adaptaatiot perustuvat. 

OHJELMAN SUORITTAMISOHJEET osiossa kerrotaan tarkasti miten varsinaisen ohjelman merkintöjä tulee tulkita. Lisäksi tässä osiossa on ohjeet alkulämmittelyyn sekä muutamia yleisiä ohjeita eri harjoitusmuotoihin liittyen. 

RUNKO osiossa kerrotaan suuressa mittakaavassa ohjelman etenemisestä eli kuinka pitkiin harjoitusjaksoihin (mesosykleihin) ohjelma on jaettu ja mitä ominaisuuksia milläkin jaksolla painotetaan. 

PÄIVÄN TARKKA OHJELMOINTI osio etenee rungon harjoitusjaksojaon mukaisesti eteenpäin mesosykli kerrallaan. Aina uuden mesosyklin alussa avataan kyseisen mesosyklin aikana käytetyt harjoitusliikkeet videolinkkien avulla ja mahdollisesti sanallisin tai kuvallisin lisäohjein. Tämän jälkeen ohjelmaa tulee viikko kerrallaan näkyviin ja ohjelmaan on merkattu päiväntarkasti milloin on tarkoitus tehdä mikäkin treeni. Treeni on avattu aina todella tarkasti eli sisältää harjoitusliikkeet suoritusjärjestyksessä, sarjojen ja toistojen määrän, intensiteetin sekä palautusajat sarjojen välillä. 

LYHYET RAVINTO-OHJEET osiossa kerrotaan perusteet treeniohjelmaa tukevalle syömiselle. Ravinto-ohjeita yksilöidään myös tavoitteiden / asiakkaan koon / mahdollisten ruoka-aine allergioiden tai herkkyyksien mukaan. 

KEHONHUOLTO-OHJEITA osiosta löytyy tavoitteiden ja asiakkaan kehonhuollollisen tilan mukaan valittuja kehonhuoltoharjoitteita. Tarvittaessa kehonhuoltoa on ohjelmoitu myös PÄIVÄNTARKKAAN OHJELMOINTIIN.